1.0
PENGENALAN.
Dalam pendidikan abad ke 21, pedagogi dan penilaian perlu
dikuasai oleh pendidik agar proses pengajaran dan pembelajaran menjadi mudah
dan berkesan. Perubahan-perubahan kurikulum, dasar pendidikan, dan kehendak
pasaran menuntut pendidik meningkatkan kemahiran mereka agar amalan pengajaran
dan pembelajaran mencapai tahap pendidikan berkelas dunia.
Dalam projek kali ini, guru akan menerangkan definisi dan
konsep pedagogi dan penilaian secara terperinci. Projek ini juga akan
menerangkan bagaimana untuk guru boleh mengaplikasikan pendekatan, kaedah, dan
teknik di dalam bilik darjah dalam satu tempoh masa proses pengajaran dan
pembelajaran dengan berkesan.
Selain itu, beberapa jenis penilaian yang sering
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti juga akan dijelaskan dan dipilih untuk
digunakan dalam menjawab soalan tugasan.
Diharapkan agar guru-guru yang telah menguasai kemahiran pedagogi
dan penilaian dapat melahirkan murid-murid yang berkemahiran kritis dan
menguasai kemahiran literasi, yakin berkomunikasi, berintegriti,
berkeperibadian tinggi, berinisiatif, mempunyai haluan diri, kreatif dan
berinovasi.
2.0
PEDAGOGI PENGAJARAN.
Kamus
Dewan Edisi Keempat menerangkan pedagogi bermaksud kajian tentang kaedah dan
prinsip pengajaran. Menurut Alexander (2008), pedagogi pula bermaksud tindakan
pengajaran yang disertakan dengan idea-idea, nilai dan kepercayaan yang
bertindak untuk menyampaikan maklumat.
Dennett & Wang (2014) mengatakan bahawa pedagogi
merujuk kepada seni dan sains dalam mengajar kanak-kanak. Perkataan ‘mengajar’
ditekankan kerana guru merupakan pusat penyebaran ilmu pengetahuan. Dalam erti
kata lain, guru bertanggungjawab terhadap pembelajaran kanak-kanak.
Menurut Halupa (2015), terdapat pelbagai teori pendidikan yang
telah wujudkan perkataan ‘pedagogi’ pada hari ini. Pedagogi merangkumi teori
kognitif, konstruktif, dan juga behavioris.
Merujuk kepada istilah-istilah di atas, dapatlah
dirumuskan bahawa pedagogi pengajaran merupakan kemahiran guru untuk
menggunakan pelbagai pendekatan, keadah, dan teknik yang boleh digunakan untuk membantu
guru menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. Guru yang
berjaya melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan adalah
guru yang menguasai kemahiran pedagogi.
Tajuk
seterusnya akan akan diterangkan secara terperinci berkaitan pendekatan,
keadah, dan teknik-teknik pengajaran.
3.0
PENDEKATAN PENGAJARAN.
Zamri,
Rahimi, & Juliawati (2009) mengatakan bahawa guru perlu memainkan peranan
untuk membimbing dan memberi motivasi kepada murid-murid untuk menarik minat
murid belajar tentang perkara atau benda yang baru. Pendekatan yang dipilih
haruslah sesuai dengan keperluan murid.
Pendekatan pengajaran bermaksud set teori pengajaran yang
berunsur beraksiomatik (kenyataan yang dianggap benar tanpa memerlukan sebarang
bukti atau alasan) dan diamalkan dalam aktiviti pengajaran sesuatu mata
pelajaran berdasarkan kepada objektifnya. Pendekatan aksiomatik (Siti Safrinah
& Noorzainah, 2008).
Menurut Ahmad (2011), mendekatkan
sesuatu dalam bidang pendidikan dinamakan pendekatan. Setiap pendekatan
hendaklah mencerminkan satu pandangan atau pendapat tentang hakikat satu
matlamat pelajaran. Ia bertujuan untuk memudahkan murid menerima dan memahami
isi pelajaran yang disampaikan oleh guru. Dengan adanya pendekatan guru dapat
membuat tanggapan asas yang akan dijadikan prinsip amalan bilik darjah.
Ciri-ciri pendekatan seperti yang dicadangkan Siti Safrinah & Noorzainah (2008) dalam
Edward M.Anthony (1963) adalah seperti berikut:-
·
Daripada
konkrit ke abstrak.
·
Daripada
mudah kepada kompleks.
·
Daripada
keseluruhan kepada bahagian.
·
Daripada
umum kepada spesifik (deduktif)
·
Daripada
spesifik kepada umum (induktif)
·
Daripada
diketahui kepada belum diketahui.
Terdapat pelbagai pendekatan yang digunakan dalam
aktiviti pengajaran dan pembelajaran antaranya pendekatan bertema, pendekatan
induktif, pendekatan deduktif, pendekatan eklektif, pendekatan kontekstual, pendekatan masteri,
pendekatan pembelajaran abad ke-21, pendekatan kontruktif, pendekatan
projek, belajar melalui bermain, dan pendekatan
teknologi maklumat.
Rumusan yang boleh dibuat ialah pendekatan merupakan
sesuatu yang agak umum dan ia seolah-olahnya menunjukkan sesuatu haluan tetapi
tidak menerangkan bagaimana caranya untuk menuju haluan itu. Cara-cara yang
digunakan untuk menuju arah yang ditetapkan oleh sesuatu pendekatan pengajaran
adalah kaedah-kaedah pengajaran.
4.0
KAEDAH PENGAJARAN.
Setelah
mengetahui maksud pendekatan, seterusnya guru akan menerangkan maksud kaedah. Seperti
yang dinyatakan di atas, kaedah adalah cara-cara yang digunakan untuk memenuhi
objektif pendekatan yang digunakan. Menurut kamus dewan edisi keempat, kaedah
adalah cara atau aturan melakukan sesuatu. Jika dikaitkan dengan kaedah
pengajaran, menurut Siti Safrinah &
Noorzainah (2008), kaedah pengajaran bermaksud segala kegiatan terarah
yang dijalankan oleh guru dalam rangka menyampaikan pengajaran yang berkesan. Terdapat
pelbagai kaedah yang boleh digunakan guru di dalam bilik darjah. Antaranya:-
4.1 Kaedah
kumpulan.
Kaedah kumpulan dapat dilakukan dengan pelbagai cara.
Antaranya ialah perbincangan kumpulan, main peranan, konferen, sumbangsaran,
kuliah perbincangan, wawancara, kerja jawatankuasa dan sesi buzz.
4.2 Kaedah
Tradisional.
Kaedah tradisional meliputi tugasan seperti bacaan kuat,
kuliah, laporan secara lisan oleh murid, mengkaji semula, membaca buku teks, tumpuan
kepada perbendaharaan.
4.3 Kaedah Inkuiri.
Kaedah inkuiri biasanya digunakan oleh guru untuk tugasan
penyelesaian masalah. Kaedah inkuiri mempunyai 5 prosedur. Prosedur-prosedurnya
adalah seperti berikut:-
i)
Kenal
pasti masalah.
ii)
Rancang
penyelesaian.
iii)
Kumpul
maklumat.
iv)
Buat
tafsiran.
v)
Buat
kesimpulan
4.2 Kaedah
Koperatif.
Kaedah koperatif dijalankan dimana ahli akan berinteraksi
diantara satu sama lain untuk mewujudkan persefahaman dan kemajuan. Kanak-kanak
bekerja sebagai satu kumpulan untuk menyelesaikan satu masalah. Kanak-kanak
belajar secara aktif dan bukan hanya bergantung kepada guru. Kanak-kanak
berusaha untuk menyumbangkan idea dan pendapat untuk menyelesaikan masalah atau
tugasan yang diberikan. Kanak-kanak harus menguasai dan mengamalkan kemahiran
sosial seperti ikut giliran, memberi galakan, mendengar, memberi pertolongan,
memberi penjelasan untuk membolehkan kumpulan berfungsi dengan efektif.
4.3 Kaedah
penyelesaian masalah.
Kaedah penyelesaian boleh dilakukan dengan aktiviti
seperti penyelidikan atau penjelajahan, tinjauan, dan lawatan.
4.4 Kaedah
Kolaboratif.
Kaedah kolaboratif adalah satu kaedah di mana sekumpulan
murid bermuafakat serta berganding bahu untuk melakukan aktiviti pembelajaran
dengan bimbingan sebaya demi untuk menuju ke arah satu matlamat. Ahli kumpulan berbincang, merancang dan
membuat persediaan untuk menyelesaikan masalah tugasan yang diberikan oleh
guru. Pembelajaran kolaboratif
memerlukan semangat setiakawan, saling percaya, mempercayai dan mampu
menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi. Prinsip pembelajaran ini ialah
kesebayaan, eksperimen, berinteraksi dan kepimpinan.
4.5 Kaedah
Individu.
Kaedah individu merupakan kaedah pembelajaran antara satu
dengan satu contohnya antara guru dengan kanak-kanak, kanak-kanak dengan
kanak-kanak. Kaedah ini bertujuan menyampaikan maklumat dengan lebih jelas dan
membimbing kanak-kanak yang memerlukan bantuan.
5.0
TEKNIK PENGAJARAN.
Setelah mengenal pasti pendekatan dan kaedah pengajaran,
seterusnya kita beralih pula kepada teknik pengajaran. Teknik pengajaran pula
adalah kemahiran guru dalam pengelolaan dan pelaksanaan kaedah mengajar bagi
sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Terdapat pelbagai teknik yang
boleh diamalkan oleh seorang guru dalam sesi P&P. Antaranya ialah:
Teknik Simulasi.
Simulasi merupakan satu situasi yang diwujudkan untuk
menyerupai keadaan sebenar dengan cara menggunakan masalah atau kejadian atau
peristiwa yang benar wujud dalam kehidupan seharian untuk diselesaikan di dalam
keadaan terkawal dan selamat.
Teknik Main
Peranan.
Satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
lakonan spontan tanpa skrip mengenai sesuatu situasi atau masalah oleh
sekumpulan kanak-kanak yang dipilih. Melalui aktiviti ini kanak-kanak boleh
mendapat gambaran dan pengalaman yang baru.
Teknik Latih
Tubi.
Merupakan sejenis aktiviti yang memerlukan murid
melakukan sesuatu aktiviti secara berulang-ulang sehingga mereka menguasai
sesuatu kemahiran atau konsep baru dengan lancar. Aktiviti ini boleh dilakukan
secara lisan, amali dan bertulis. Latihan seperti ini boleh memperkukuhkan
fakta, konsep dan kemahiran pendidikan jasmani yang dipelajari.
Teknik Demonstrasi
dan Tunjuk Cara.
Teknik pengajaran yang memusatkan guru atau aktiviti di
mana seseorang menunjukkan cara melakukan atau menghasilkan sesuatu di hadapan
murid dalam sesi pengajaran. Murid lain
memerhati dan mengenal pasti prosedur dan cara untuk melakukan sesuatu aktiviti
tersebut. Contoh guru boleh
mendemonstrasikan cara menggunting dengan menggunakan teknik yang betul.
Selepas murid memerhatikan guru, murid pula melakukan tunjuk cara menggunting
sambil diperhatikan guru.
Teknik Sumbangsaran.
Sumbangsaran adalah satu teknikuntuk mendapatkan
alternatif penyelesaian masalah. Ia juga
dikenali sebagai percambahan fikiran di mana semua orang dalam kumpulan dapat
menyumbangkan fikiran dan pendapat terhadap sesuatu topik yang dibincangkan.
Teknik
Perbincangan.
Teknik perbincangan berbentuk perbualan dan dilakukan
dalam kalangan kanak-kanak di bawah penyeliaan dan kawalan guru. Guru harus
bertindak sebagai fasilitator supaya aktiviti
perbincangan yang dijalankan menggalakan kanak-kanak untuk berfikir secara
kreatif dan aktif bagi menghuraikan pendapatnya (Brown,
Callaha, Harder, Orlich, Trevisan, 2007). Menurut Ormrod (2008) berpandangan bahawa perbincangan merupakan teknik
yang boleh meningkatkan kemahiran pemikiran dan pertuturan pelajar serta dapat
merangsang pemikiran analitik.
Teknik
Soal Jawab.
Seterusnya teknik soal jawab yang merupakan teknik yang
kerap digunakan oleh guru. Ia mewujudkan interaksi antara guru dengan kanak-kanak.
Teknik ini dilaksanakan dengan cara guru bertanyakan soalan dan pelajar akan
menjawab soalan tersebut. Setiap soalan yang ditanya mempunyai aras kesukaran
yang tertentu.
Teknik
Bercerita.
Teknik bercerita pula membawa maksud guru memilih cerita
yang sesuai dengan kanak-kanak dan isi pengajaran yang hendak disampaikan. Guru
bercerita dalam keadaan yang selesa dan berikan penekanan kepada aspek-aspek
bahasa yang hendak diajarkan.
Teknik
Penyelesaian.
Seterusnya adalah teknik penyelesaian masalah di mana
teknik ini dilaksanakan di bawah penyeliaan guru. Pelajar-pelajar diberi
masalah dan cuba menyelesaikan masalah tersebut.
6.0
RUMUSAN PENDEKATAN, KAEDAH, DAN TEKNIK.
Hasil daripada dapatan berkaitan pendekatan, kaedah, dan
teknik, dapatlah dirumuskan bahawa pendekatan, kaedah, dan teknik merupakan
kemahiran yang berhubung kait antara satu sama lain yang terkandung di dalam
kemahiran pedagogi. Rujuk gambarajah dibawah:-
Hubung kait antara pendekatan, kaedah, dan teknik.
Rajah 1: Rangkuman kemahiran pedagogi.
Merujuk
kepada Rajah 1 di atas jelas menunjukkan bahawa pendekatan merupakan kemahiran
paling utama, diikuti kaedah dan teknik. Hal ini disebabkan oleh pendekatan
merupakan sesuatu yang agak umum atau skop yang luas. Kaedah diperlukan untuk
memastikan pendekatan yang dipilih itu berjaya mencapai objektifnya. Teknik
pula membantu guru melaksanakan kaedah yang dipilih dengan mudah dan berkesan.
Seorang guru yang ingin merancang pengajaran dan
pembelajaran harus memilih pendekatan yang ingin digunakan terlebih dahulu,
barulah kaedah, dan teknik. Contohnya, guru ingin menggunakan pendekatan
bertema, kaedah yang ingin digunakan adalah kaedah kumpulan. Teknik yang
digunakan bagi memastikan kaedah kumpulan berjaya dilaksanakan seperti teknik
bercerita dan teknik soal jawab.
Seorang guru
dikira gagal jika merancang proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil
kira teknik sahaja tanpa kaedah atau pendekatan kerana pendekatan, kaedah, dan teknik
berhubung kait antara satu sama lain dan tidak boleh dipisahkan.
7.0
PENILAIAN & PENTAKSIRAN
Setelah
pengajaran dan pembelajaran dijalankan, penilaian perlu dilakukan bagi menilai
adakah pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan memberi kesan kepada murid.
Menurut Naim (2009), penilaian dilakukan bertujuan memberi maklumat tentang
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dan murid dapat mengetahui
keupayaannya dan merancang aktiviti susulan.
Untuk pendidikan
prasekolah, penilaian tidak dijalankan dengan ujian atau peperiksaan
formal seperti ujian kertas dan pensel tetapi dijalankan pentaksiran.
Pentaksiran Prasekolah bermaksud satu proses yang sistematik untuk memperoleh
maklumat perkembangan murid bagi membantu guru membuat penilaian (Bahagian
Pembangunan Kurikulum, 2013).
Pentaksiran prasekolah dipilih berbanding ujian kerana
pentaksiran dijalankan dalam suasana semulajadi, tidak formal, secara
berterusan dan bersifat diagnostik. Jadi, data yang diperoleh lebih tepat dan
jitu.
Pentaksiran yang dijalankan kelas prasekolah adalah bersifat autentik, iaitu semasa
kanak-kanak mengalami proses pembelajaran supaya hasil yang dikehendaki adalah
bersifat autentik dan tidak boleh dipertikai. Selain itu, pentaksiran melalui pemerhatian
dan dokumentasi dapat membuktikan pentaksiran yang dijalankan adalah sahih
serta tepat (Surayah & Haslinda, 2009).
7.1
Objektif Penilaian.
Menurut Naim (2009), objektif penilaian terbahagi kepada
dua bahagian iaitu:-
Objektif penilaian kepada murid, murid dapat:-
·
Mengetahui
pencapaian objektif pembelajaran.
·
Mengukur
kemajuan peribadi.
·
Mengenal
pasti keupayaan.
·
Merangsang
pencapaian yang lebih tinggi.
·
Objektif penilaian kepada guru pula, guru dapat:-
·
Mengetahui
pencapaian objektif pembelajaran.
·
Menganjurkan
program pemulihan, pengukuhan dan pengayaan.
·
Mengetahui
keberkesanan pengajaran bagi membuat penyesuaian.
·
Memantau
kemajuan kanak-kanak bagi tujuan laporan dan tindakan susulan.
7.2 Proses
Pentaksiran.
Rajah 2:
Pelaksanaan Pentaksiran di Prasekolah. (Kementerian
Pendidikan Malaysia, 2010).
Merujuk kepada rajah di atas, guru perlu melalui beberapa
langkah untuk melakukan pentaksiran. Langkah-langkahnya adalah seperti
berikut:-
i)
Merancang.
ii)
Membina
instrumen.
iii)
Melaksanakan
pentaksiran.
iv)
Merekod.
v)
Menyimpan,
menganalisis maklumat, dan melapor.
7.3
Kaedah Pentaksiran.
Setelah
menentukan konstruk yang ingin ditaksir dan menggunakan instrumen yang
dibekalkan oleh pihak kementerian, guru akan melakukan pentaksiran. Seperti
yang dimaklumkan di atas, pentaksiran di prasekolah tidak dilakukan menggunakan
ujian atau peperiksaan formal seperti ujian kertas dan pensel tetapi
menjalankan pentaksiran.
Seperti
yang dicadangkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (2010), pentaksiran hanya
dijalankan melalui PEMERHATIAN sahaja. Hasil pemerhatian tadi kemudian
direkodkan untuk tujuan pelaporan.
Pentaksiran
boleh dijalankan dengan
melibatkan orang lain seperti rakan sebaya, Pembantu Pengurusan Murid, ahli
keluarga dan komuniti di mana bersesuaian. Untuk mentaksir, guru akan melakukan
pemerhatian terhadap hasil kerja murid, projek, tingkah laku murid, lisan dan
lain-lain.
Setelah menjalankan pemerhatian, guru akan
merekodkan data yang diperoleh. Guru akan merekodkan data yang diperoleh
melalui senarai semak, skala kadar, rekod anekdot, dan rekod berterusan.
Selesai proses merekod, barulah guru akan
menganalisis maklumat untuk dilakukan tindakan susulan sama ada kanak-kanak
memerlukan bimbingan, aktiviti penggayaan atau aktiviti pengukuhan.
7.4
Kaedah Merekod.
Yang berikut merupakan contoh-contoh perekodan
yang dicadangkan oleh Kementerian Pendidikan
Malaysia (2010).
i)
Senarai
Semak
Nama murid : Fatin bt. Abdul
Nama Guru :
Fuziah Ano bt. Muhamad
|
KANDUNGAN
|
PEMERHATIAN
|
ULASAN
|
|||
I
|
II
|
III
|
|||
1.
|
Kemahiran
Mendengar
|
||||
1.1
|
Mendengar
dengan penuh perhatian
|
_/ 5/1
|
|||
1.2
|
Mendengar
dan mengecam bunyi perkataan yang berbeza
|
_/ 1/3
|
|||
1.3
|
Mendengar
dan mengecam kesamaan bunyi perkataan
|
_/ 1/2
|
|||
2.
|
Kemahiran
Bertutur
|
||||
2.1
|
Berinteraksi
dan mengecam
bunyi
perkataan yang berbeza
|
_/-1/2
|
_/-3/9
|
Boleh bertutur dengan baik tetapi
pemilihan kata kurang sesuai dengan penggunaan intonasi yang keras
|
|
2.2
|
Merangsang
pertuturan melalui soaljawab
|
_/-3/4
|
_/
|
||
2.3
|
Melafazkan
puisi dengan intonasi yang betul
|
_/
|
|||
2.4
|
Melakonkan
watak-watak mengikut situasi
|
_/
|
_/
|
Rajah 3: Contoh Senarai semak.
ii)
Komponen: Perkembangan Kognitif -
TAJUK : MAIN BONGKAH
Kandungan:
Pengelasan, seriasi,padanan satu sama satu dan konsep ruang
Hasil Pembelajaran :
Mengelas objek
Menyusun objek mengikut seriasi
Mengetahui kedudukan objek
Memadan objek
|
Bil
|
Nama
Murid
|
Item
|
Petunjuk Item
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
KUMPULAN A
|
1. Mengelas
mengikut saiz, warna dan bentuk
2. Menyusun
mengikut saiz
3. Menyatakan
kedudukan objek
4. Kreativiti
dalam menghasilkan objek
5. Kerjasama
dalam kumpulan
|
||||||
1.
|
Marina
|
||||||
2.
|
Hasnah
|
||||||
3.
|
Raihana
|
||||||
4.
|
Kasmin
|
||||||
5.
|
Fatin
|
B
|
C
|
C
|
C
|
B
|
Rajah 4:
Contoh Skala Kadar Mengikut Kumpulan.
iii)
Rekod
Anekdot
Nama
Murid: Fatin Nadia bt. Abdul Umur: 6 Tahun
Tarikh: 20 Februari 2010 Masa: 10.00 pagi
Nama
Guru: Puan Puziah Ano Item: Kebolehan membaca
|
|
Catatan
|
Ulasan
|
Selepas mengikuti sesi bacaan bersama guru kelas, Fatin menarik tangan
Ani,Munah dan Siti ke Pusat Bahasa untuk mencari buku. Fatin memilih buku
bergambar sama dengan buku yang dibaca oleh gurunya .Fatin ajak kawan-kawanya
dengar cerita yang dia baca. Fatin pun
membuka buku lalu membaca dengan gaya seperti Cikgu Rusnani. Ani, Munah dan Siti mendengar dengan penuh
minat. Fatin tanya kawannya sedap tak
cerita yang dibaca. “Hei, Fatin kau
dah boleh baca?” Tanya Siti. Cikgu
Rusnani memuji sambil bertepuk tangan.
Fatin senyum.
|
Fatin anak sulung dalam keluarga
sangat rapat dengan Ani, Munah dan
Siti.
Mereka ini sentiasa patuh dan hormat
pada Fatin. Fatin sudah mula berminat
dengan buku, cuba membaca
walaupun masih belum mengenal
semua huruf.
|
Rajah 5: Contoh Rekod Anekdot.
iv)
Nama :
Ainon Bakar
Umur :
6 tahun
Tarikh :
26 September 2015
Masa :
10.00 - 10.10 pagi
Guru :
Puan Sofia
Item : Kepimpinan
|
Pemerhatian
|
Ulasan
|
Ainon sedang bermain pasir
dengan beberapa orang rakannya.
Dia bangun dan mengatakan
“Penatlah main pasir, jom main jongkang jongkit.
Ainon memanggil
rakan-rakannya. Beberapa orang murid
berebut-rebut menaiki jongkang jongkit
itu.
|
Ada ciri kepimpinan
|
Ainon : Jangan berebut.
Liza : Saya
pun nak naik.
Ainon : Gilir-gilirlah. OK., Minah, Rozi
duduk hujung sana. Noni, Milah
hujung sini,ya!
Milah : Saya tak boleh dengan Noni, sebab
dua-dua kurus, ... ringan,
nanti tak
sama.
Ainon : .....aaa la, nanti tak sama.
Rozi : Tak mau, saya nak duduk dengan
Minah juga.
Ainon :
Ok, Som pun kurus, duduk depan
Noni.
Hah, baru sama berat.
|
Menunjukkan sifat toleransi
dan kerjasama
Memahami konsep
(berat/ringan)
Memahami konsep keseimbangan
|
Rajah 6: Contoh Rekod Berterusan.
8.0
APLIKASI KEMAHIRAN PEDAGOGI & PENILAIAN DALAM BILIK DARJAH.
Setelah memahami kemahiran pedagogi dan
penilaian dalam bilik darjah, kali ini akan diterangkan pula bagaimana untuk
mengaplikasikan kemahiran tersebut dalam satu proses pengajaran dan
pembelajaran.
Dalam tajuk ini akan diterangkan berkaitan
objektif pengajaran dan pembelajaran slot selama sejam, set induksi,
langkah-langkah, penutup, dan penilaian yang akan digunakan untuk menilai
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
8.1 Objektif Pengajaran & Pembelajaran.
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:-
a) Menyatakan
makanan makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
b) Menggunting
gambar makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat. Kemudian menampalkan pada ruang
piramid makanan dengan betul.
c) Menyanyikan
lagu ‘makanan sihat’ dengan gerakan yang betul.
8.2
Pemilihan Pendekatan.
Berdasarkan
kepada tajuk yang diplih guru, guru ingin menggunakan pendekatan belajar melalui
bermain sepanjang aktiviti dijalankan. Hal ini disebabkan oleh bermain merupakan fitrah seorang kanak-kanak.
Mereka akan belajar secara tidak langsung sambil mereka bermain. Menurut Azlina, Kee Jiar, Zakiah (2013), kanak-kanak
yag mengikuti pengajaran dan pembelajaran menggunakan pendekatan belajar
melalui bermain lebih faham berbanding pengajaran biasa.
8.3
Pelaksanaan Kaedah dan Teknik.
Untuk set induksi, guru akan
menggunakan kaedah koperatif. Guru akan menyembunyikan kad gambar-gambar
makanan yang sihat seperti roti, sayuran, buah-buahan dan makanan tidak sihat
seperti sosej, nugget, bebola ikan, makanan ringan. Kemudian, guru akan minta
murid mencari kad-kad gambar tersebut di dalam bilik darjah. Aktiviti ini
memerlukan pengawalan kelas yang baik agar pencarian kad-kad tersebut dalam
keadaan terkawal. Guru perlu menetapkan had kawasan yang boleh masuki oleh
murid atau tidak. Apabila semua kad-kad berjaya dikumpulkan, guru menggunakan
teknik peneguhan seperti ucapan ‘tahniah’atau ‘bagus’ kerana berjaya
menyelesaikan tugasan yang diberikan.
Untuk meneruskan aktiviti
pembelajaran, guru menggunakan teknik jawab berdasarkan kad gambar yang berjaya
dikumpulkan oleh kanan-kanak. Untuk mengakplikasikan teknik soal jawab dengan
berkesan, guru menggunakan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). KBAT dapat merangsang
pemikiran berstruktur dan berfokus dalam kalangan kanak-kanak.
Setelah teknik soal jawab selesai
pula, langkah seterusnya guru menggunakan teknik bercerita untuk menyampaikan
maklumat kepada murid tentang makanan sihat dan tidak sihat. Sambil bercerita
guru akan menunjukkan gambar-gambar kesan atau akibat kerap makan makanan tidak
sihat dengan menggunakan komputer.
Langkah seterusnya adalah aktiviti
menggunting. Murid akan melaksanakan aktiviti ini menggunakan kaedah kumpulan.
Mereka akan menggunting keratan gambar daripada surat khabar, majalah-majalah,
atau kertas pengiklanan. Mereka akan lakukan secara berkumpulan. Rakan-rakan
mereka akan membantu untuk memilih gambar yang betul untuk digunting dan
ditampalkan pada ruang yang disediakan dengan betul.
Sebelum itu, guru akan menggunakan
teknik demonstrasi dan tunjuk cara tentang menggunting dengan cara yang betul.
Guru akan menunjukkan cara memegang gunting sambil diperhatikan murid. Selepas
itu, guru akan menggunting sambil menerangkan cara memegang kertas yang
digunting. Setelah itu, kanak-kanak akan menunjukkan cara menggunting setelah
mereka memerhatikan guru melakukan demonstrasi. Langkah sama diulang bagi
aktiviti menampal pula.
Aktiviti pengajaran seterusnya
adalah kuiz. Aktiviti ini dijalankan menggunakan kaedah koperatif. Setiap ahli
kumpulan perlu menjawab soalan yang diberikan. Mereka perlu membantu rakan
mereka sekiranya tidak dapat menjawab jawapan yang betul. Guru akan memberikan
soalan kepada setiap kumpulan berkaitan kebaikan dan akibat tentang pemakanan
yang sihat atau tidak sihat.
Aktiviti menyanyi adalah aktiviti
terakhir sebelum penutup. Guru akan menggunakan kaedah secara tradsional iaitu
membaca lirik yang ditayangkan. Seorang murid dipilih untuk membaca lirik dan
diikuti oleh rakan-rakan. Teknik latih tubi diperlukan untuk murid menghafal
lirik lagu.
Apabila murid sudah menghafal lirik
lagu, aktiviti nyanyian juga dijalankan menggunakan pendekatan belajar melalui
bermain. Pada pusingan pertama, murid akan menyanyikan lagu mengikut kumpulan
berdasarkan baris lagu yang ditetapkan. Contoh kumpulan A menyanyikan baris
pertama manakala kumpulan B menyanyikan baris kedua. Kemudian, setiap kumpulan
bertukar-tukar lirik dan akhirnya menyanyi bersama-sama. Untuk menyanyi dengan
gerakan, guru akan menggunakan teknik demonstrasi untuk menyanyi mengikut
gerakan sambil diikuti oleh kanak-kanak.
Aktiviti penutup pula, murid secara
berkumpulan menayangkan hasil kerja dan menerangkan kepada rakan-rakan yang
lain hasil yang telah disiapkan oleh kumpulan mereka. Hasil kerja murid tadi
digantung pada ruang hasil kerja murid selama seminggu.
8.4
Penilaian aktiviti.
Semasa murid menjalankan aktiviti,
guru memerhatikan kanak-kanak pada tingkah laku mereka, lisan, dan hasil hasil
kerja mereka. Kemudian, hasil pemerhatian tadi direkodkan.
Semasa aktiviti set induksi, guru
boleh memerhatikan aspek sosial dan emosi kanak-kanak apabila mereka
bersama-sama mencari kad gambar makanan. Aspek yang boleh diperhatikan adalah tunjang
kerohanian & moral dan tunjang ketrampilan diri. Adakah mereka boleh
bekerjasama atau tidak dan sebagainya.
Semasa aktiviti soal jawab, guru
juga akan mentaksir tunjang komunikasi. Guru akan memerhatikan adakah
kanak-kanak respons tentang soalan yang diberikan. Adakah mereka dapat menjawab
soalan atau bertanya dengan sopan. Adakah mereka dapat mengeja perkataan yang
ditunjukkan.
Seterusnya apabila aktiviti
menggunting dilakukan, guru memerhatikan tunjang fizikal dan estetika. Adakah
murid dapat menggunting dengan betul. Adakah kemahiran motor halus murid sudah
mencapai perkembangan yang sepatutnya. Di samping itu, guru juga dapat
memerhatikan kerjasama antara kumpulan sama ada mereka membantu sama lain,
menjaga kebersihan, dan mengemaskan peralatan yang digunakan atau pun tidak.
Semasa aktiviti kuiz pula, guru
boleh mentaksir tunjang komunikasi dan ketampilan diri. Adakah mereka faham
soalan yang diberikan. Adakah mereka membantu ahli kumpulan mereka. Bolehkah
mereka mengawal diri sekiranya tidak mendapat markah apabila jawapan yang
diberikan salah atau sebaliknya.
Aktivti menyanyi pula, guru dapat
mentaksir perkembangan mereka bahagian tunjang fizikal dan estetika. Adakah
mereka boleh menyanyi dengan sebutan yang betul. Adakah mereka dapat menyanyi
dengan gerakan. Dalam aktiviti ini juga, pentaksiran tunjang komunikasi juga
dilakukan semasa mereka membacakan lirik-lirik yang diberikan.
Akhir sekali semasa aktiviti
penutup, pentaksiran yang dilakukan adalah melihat sikap keberanian mereka
untuk melakukan aktiviti. Apabila aktiviti penutup, mereka akan membentangkan hasil
kerja yang telah disiapkan mengikut kumpulan. Selain itu, hasil kerja yang
telah dihasilkan oleh mereka boleh ditaksir oleh guru.
Hasil pemerhatian yang telah
dijalankan bermula dari set induksi hinggalah penutup akan direkodkan oleh guru
menggunakan skala kadar dan rekod berterusan. Guru juga perlu menyediakan rekod
anekdot bagi kes-kes tertentu seperti tidak boleh menggunting lagi, tidak boleh
bertutur dengan intonasi yang betul dan lain-lain.
Hasil dapatan yang diperoleh nanti,
guru akan menilai sejauh mana pedagogi yang digunakan berkesan atau tidak.
Perubahan dan peningkatan harus dilakukan jika hasil dapatan tidak mencapai
objektif pengajaran.
9.0
KESIMPULAN.
Terdapat pelbagai kemahiran pegadogi
iaitu pendekatan, kaedah dan teknik. Sebelum merancang aktiviti pengajaran,
guru harus memilih pendekatan yang bersesuai dengan aktviti yang ingin
dirancang. Selepas menentukan kaedah, barulah merancang teknik yang ingin
digunakan.
Kemahiran
pedagogi merupakan kemahiran yang penting sebagai seorang guru. Apabila berlaku
perubahan genarasi, kehendak masyarakat, dan pasaran antarabangsa, seorang guru
harus mempelajari kemahiran pedagogi yang baharu mengikut peredaran zaman. Setiap
kali kurikulum berubah, pasti akan wujud pendekatan-pendekatan, kaedah, dan
teknik-teknik baharu yang perlu diaplikasikan kepada kanak-kanak. Jadi, guru
perlu peka dan cepat menguasai kemahiran pedagogi untuk diaplikasikan kepada
kanak-kanak.
Penilaian
dan pentaksiran penting dijalankan dan harus menjadi tanggungjawab kepada guru
melaksanakan mengikut cara yang betul. Data yang diperoleh menjadi ralat
apabila pentaksiran yang dilakukan hanya sekadar syarat. Hasilnya apabila
aktiviti penggayaan, pengukuhan atau tindakan susulan yang diberikan ke atas
kanak-kanak tidak akan berjaya kerana data pentaksiran yang diterima adalah
tidak benar. Adalah menjadi tanggungjawab seorang guru memastikan bahawa data pentaskiran
yang dicatatkan adalah sahih dan tidak boleh dicabar.
*SUMBER RUJUKAN SAYA SIMPAN..
No comments:
Post a Comment